niedziela, 16 lutego 2014

Jak się przestraszyć wieczorową porą, czyli opowieści niezwykłe

W latach 1967-68 Telewizja Polska wyprodukowała serię pięciu filmików trzydziestominutowych pod wspólnym tytułem "Opowieści niezwykłe". Były to opowieści niezależne od siebie, nakręcone według opowiadań polskich pisarzy, głównie XIX wiecznych: Henryka Rzewuskiego ( Ja gorę! ), Józefa Korzeniowskiego ( Mistrz Tańca ), Ludwika Niemojewskiego ( Szach i mat ) oraz Stefana Grabińskiego ( Pożarowisko i  Ślepy tor ). Elementem spinającym je w całość jest początek. Do dziennikarza mieszkającego na poddaszu jakiejś kamienicy za murami miejskimi (w tej roli Kazimierz Rudzki), przybywają wieczorami goście z zaświatów, by opowiedzieć mu swoje niecodzienne przygody.
 
Najbardziej mi się podobał, już jako nieletniemu widzowi, film w reżyserii Janusza Majewskiego Ja gorę! z dwiema znakomitymi rolami: główną, Jerzego Turka, imć Pana Pogorzelskiego, herbu Krzywda, i drugoplanową, ale jakże wdzięczną, Jerzego Wasowskiego jako księcia biskupa. No i ten kapitalny głos z zaświatów Władysława Hańczy. Zapraszam na ów majstersztyk. 
 
 
 
 
Do pozostałych części podaję powyżej, w nawiasach, linki na You Tube. Życzę miłego oglądania. Mam nadzieję, że spodobają Wam się tak jak mnie.
Dlaczego Telewizja nie wydaje tych wspaniałości na DVD???
 
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz