wtorek, 25 marca 2014

Najstarsze teledyski TVP


Zacznę od video clipu, który nie jest stary i nie jest naszej produkcji. Odkryłem go jednak niedawno i, muszę powiedzieć, że mi się spodobał, więc niech posluży nam za przykład współczesnego podejścia do prezentacji piosenek. Ciekawe ile kasy na niego poszło i ilu ludzi było zaangażowanych w nakręcenie go.
W roku 2012, francuski piosenkarz tunezyjskiego pochodzenia, Dany Brillant, nagrał nową wersję piosenki, którą w 1957 rozpoczęła swoją karierę gwiazda francuskiej estrady, Dalida. Chodzi o piosenkę Bambino, napisaną we Włoszech i zaprezentowaną po raz pierwszy w 1956 na festiwalu w Neapolu. Ale to nie wersja włoska lecz raczej francuska zrobiła karierę światową. Piosenka mówi o chłopaku, który zakochał się bez wzajemności, w nieco od niego starszej niewieście. 
 


A teraz przejdziemy do właściwego tematu tego postu, czyli do tak zwanych teledysków Telewizji Polskiej. Znalazłem na YouTubie dwa. Oba doskonale pamiętam. Popatrzcie jak skromnymi środkami posługiwali się w latach 60-tych ich realizatorzy. 

 Augustowskie noce 
w wykonaniu Marii Koterbskiej



Powracająca melodyjka
w interpretacji Krystyny Konarskiej


Śpiewać można było, jak widzicie, ewentualnie w przerwach w pracy. Etos pracy socjalistycznej musiał zostać zachowany nawet w teledyskach. Pamiętam jeszcze jeden z nich: Jabłuszko pełne snu, w którym Mieczysław Wojnicki śpiewał piosenkę w "warzywniaku", ubrany w szary fartuch, przed skrzynkami wypełnionymi rzeczonymi jabłuszkami.

PS.
Dla wielbicieli Krystyny Konarskiej jeszcze jedna propozycja. Jesienny Pan

4 komentarze:

  1. to już wiem co będę robic między pacjentami ;-)
    piękny język ten francuski ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak jest , Mała! Praca, praca i małe przerwy...
    A pamiętasz co to znaczy: fais dodo! ?

    OdpowiedzUsuń
  3. podobno "idź spac", ale ja Ci tam nie wierzę, bo Babcia mi mówiła, że Ty mnie jakiś przekleństw po francusku uczyłeś! ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. W życiu. Szkalujesz mnie... I nie podobno, a na pewno!

    OdpowiedzUsuń